سنگاپور، پیشرو در استفاده از تکنولوژی‌های شهر هوشمند

سنگاپور، پیشرو در استفاده از تکنولوژی‌های شهر هوشمند

تمدید گواهینامه رانندگی، پیدا کردن یک مرکز مراقبت (از کودکان، سالمندان یا بیماران) در محدوده جغرافیایی مشخص شده، پاکسازی خیابان وقتی درختی سقوط کرده و راه جاده را می‌بندد، اینها فقط چند نمونه از کارهایی هستند که با سیستم شهر متصل (یا به هم پیوسته) قابل انجام است.
کشور سنگاپور هم به این موضوع توجه زیادی نشان داده و در حال کار روی پروژه‌ای به نام نسخه دوم شهر هوشمند است ، کلان شهری که نه فقط از نظر تکنولوژی پیشرفته است بلکه راهکارهایی عملی برای مدیریت لحظات پراسترس زندگی فراهم می‌کند.
Chan Cheow Hoe مدیر ارشد تکنولوژی دیجیتال سنگاپور در مصاحبه‌ای با سایت Digital Trends گفت: "این موضوع فقط مستم فراهم کردن زیرساخت‌ها نیست بلکه باید مشارکت شهروندان هم افزایش پیدا کند."

 Chan Cheow Hoe
Chan Cheow Hoe مدیر ارشد تکنولوژی دیجیتال سنگاپور

سنگاپور که یکی از شهرهای جنوب شرقی آسیا است، از جمله پیشگامان ابتکارات شهر هوشمند است. مثلاً قرار است در این شهر استفاده از پول کاغذی به صفر برسد و شهروندان بتوانند هزینه هر نوع خدماتی را با گوشی‌های خودشان پرداخت کنند. این شهر یک برنامه گسترده برای حوزه حمل و نقل و جابجایی هم دارد که راهکارهای الکترونیک و خودکار مختلفی در آن قرار دارد. برای مثال در این طرح برنامه‌ای مخصوص اسکوترهای الکترونیک تهیه شده که شامل تکنولوژی geo-fencing (تعیین محدوده جغرافیایی) هم است تا از قرار گرفتن آنها در مکان‌های ناامن جلوگیری کرده و مانع تصادف و برخورد آنها به هم شود. همچنین این شهر اخیراً یکی از اولین مقررات فنی جهان برای نظارت بر استقرار و استفاده از خودروهای کاملاً مستقل و خودکار را تصویب کرد.
چنین تلاش‌هایی باعث شده که این شهر جوایز و رتبه‌های مختلفی دریافت کند. در سال 2017 سنگاپور رتبه ششم را در شاخص نوآوری بلومبرگ به دست آورد و بالاتر از کشورهای پیشرفته‌ای مثل ژاپن قرار گرفت و سال گذشته هم در کنگره جهانی نمایشگاه شهر هوشمند به عنوان شهر هوشمند نمونه سال 2018 انتخاب شد.

فراتر از سخت افزار
از جهات مختلف ایجاد زیرساخت‌های سخت افزاری سیستم‌های هوشمند برای شهری مثل سنگاپور که در آن حدود 6 میلیون نفر در جزیره‌ای با ابعاد کمتر از 279 مایل مربع زندگی می‌کنند، چالش بزرگی نیست.
به گفته Chan "به دلیل تراکم بالای سنگاپور ما در 95 درصد از سطح کشور پوشش شبکه 4G را داریم." در مجموع، این کشور آمادگی‌های فیزیکی لازم را دارد و زیرساخت‌هایی در آن هستند که می‌توان به روش‌های مختلف از آنها بهره برداری کرد؛ مثل تیرهای چراغ برقی که همه جا هستند و می‌توان از آنها برای ایجاد شبکه‌های مختلف استفاده کرد. در حال حاضر تمرکز اصلی، ایجاد شبکه‌هایی برای ارائه خدمات هوشمند مورد نیاز مردم است.

Singapore

Chan می‌گوید: "علت اینکه مردم به آمازون می‌روند، این است که این کار را دوست دارند، اما علت اینکه تحت سلطه یک دولت قرار می‌گیرند، اجبار است." به همین دلیل آژانس تکنولوژی دولتی (GovTech) تحت مدیریت Chan سعی دارد راهکارهای دیجیتالی برای آنچه "لحظات مهم زندگی" نامیده در اختیار مردم قرار دهد.
سنگاپور قصد دارد راهکارهای دیجیتالی برای آنچه "لحظات مهم زندگی" نامیده در اختیار مردم قرار دهد.
چند نمونه از این لحظه‌ها عبارتند از: ثبت نام کودکی در مدرسه برای اولین بار، ورود به نیروی کار جامعه و یا داغدار شدن. این‌ها چند نمونه از لحظات مهم زندگی هر فردی هستند اما بسیاری از مردم در چنین لحظاتی با سردرگمی و خط قرمزهای بوروکراتیک روبرو می‌شوند. بنابراین GovTech سعی دارد در چنین لحظاتی تجربه‌ای بهتر برای اهالی سنگاپور فراهم کند.
به گفته‌ی Chan والدین می‌توانند از طریق یک پورتال واحد، اطلاعات لازم درباره نحوه ثبت نام فرزندشان برای ورود به مدرسه، مشوق‌های مالیاتی و همچنین اطلاعات مفید برای آموزش و تربیت فرزندانشان را کسب کنند.

ضرورت استفاده از شناسه‌های دیجیتال
یکی دیگر از فواید شهرهای هوشمند این است که نیاز به ارائه و ثبت مکرر اطلاعاتی یکسان در ادارات مختلف برای انجام کارهای متفاوت را از بین می‌برد. به گفته Chan بیش از ده‌ها آژانس و موسسه مختلف در این طرح حضور خواهند داشت و قرار است سنگاپور از یک سیستم هویت دیجیتال ملی با مکانیزم احراز هویت دو فاکتوری استفاده کند که برای دسترسی به خدمات دولتی مختلف استفاده می‌شود.
برای مقابله با نگرانی‌هایی که در زمینه حریم خصوصی وجود دارد، قبل از اینکه سازمانی بتواند به شناسه دیجیتال فردی دسترسی پیدا کند باید اول رضایت وی را جلب کند و به گفته‌ی Chan "اطلاعات مربوط به دسترسی ثبت می‌شوند تا بتوانیم تشخیص بدهیم چه کسی به اطلاعات افراد دسترسی پیدا کرده است". تمامی این اطلاعات هویتی ثبت و تایید می‌شوند و دیدگاه دولت این است که تمام این اطلاعات به اشخاص تعلق دارند و نه به دولت. با افزایش محافظت‌های امنیتی حتی می‌توان از شناسه‌های دیجیتال برای باز کردن حساب بانکی – بدون نیاز به پر کردن پی در پی فرم‌های مختلف – استفاده کرد.
یک کمیسیون ناظر، نحوه مدیریت و استفاده از این داده‌ها را بررسی می‌کند چون "لحظه‌ای که اعتماد مردم نسبت به شما از بین برود، لحظه‌ی سقوط و شکست شماست."
به گفته‌ی Chan راحتی و سهولتی که از طریق این سیستم برای مردم فراهم می‌شود باعث می‌شود که نگرانی‌های آنها در رابطه با سوء استفاده یا سرقت اطلاعات کمتر شود و برای از بین بردن کامل این نگرانی‌ها اطلاعات جمع آوری شده "ناشناس سازی" می‌شود و یک کمیسیون ناظر بر حریم خصوصی داده‌ها بررسی می‌کند که این داده‌ها چطور مدیریت و استفاده می‌شوند چون "لحظه‌ای که اعتماد مردم نسبت به شما از بین برود، لحظه‌ی سقوط و شکست شماست."

مقابله با مشکل سقوط درختان
حضور و مشارکت مردم در راهکارهای شهر دیجیتال می‌تواند فراتر از استفاده از سرویس‌ها باشد – مردم می‌توانند در ساخت این سرویس‌ها هم مشارکت داشته باشند.
جمعیت سنگاپور هم مثل خیلی از کشورهای پیشرفته رو به سالخوردگی می‌رود. با توجه به ترافیک بالای خیابان‌های شهری رساندن به موقع خدمات اورژانسی به افراد می‌تواند کار سختی باشد. بنابراین سنگاپور اپلیکیشنی به نام MyResponder را راه اندازی کرده است. با استفاده از این اپلیکیشن، هر زمان که فردی دچار حمله یا ایست قلبی شود، بلافاصله به کادر پزشکی که این اپلیکیشن را دانلود کرده باشند و در شعاع 500 فوتی وی قرار داشته باشند، یک هشدار ارسال می‌شود. کمک داوطلبانه این افراد می‌تواند مانع مرگ چنین افرادی قبل از رسیدن آمبولانس شود.
به گفته‌ی Chan در حال حاضر بیش از 300 هزار نفر از اپلیکیشن MyResponder استفاده می‌کنند و توسعه این اپلیکیشن تنها به 200 هزار دلار، پنج فرد و شش ماه زمان نیاز داشت. طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط نیروی دفاع شهری سنگاپور از زمان ساخت اپلیکیشن MyResponder، حدود 1700 بار از آن برای کمک رساندن به بیماران قلبی استفاده شده است. اخیراً سنگاپور قابلیت عضویت و ثبت نام در این اپلیکیشن برای کمک به اطفای حریق را هم فراهم کرده است.
از زمان ساخت اپلیکیشن MyResponder، حدود 1700 بار از آن برای کمک رساندن به بیماران قلبی استفاده شده است.
چنین اقداماتی برای بهره برداری از زیرساخت‌های هوشمندی که در شهرها و کشورهای مختلف ساخته شده اند، ضروری است و سنگاپور سعی دارد میزان هوشمندی این سرویس‌ها را افزایش دهد، یک نمونه از این موارد که Chan به آن اشاره کرد، حل مشکل افتادن درختان روی زمین پس از طوفان است.
در چنین مواقعی معمولاً افراد با پلیس تماس می‌گیرند که این کار باعث هدر رفتن وقت آنها و ارجاع دادن افراد به بخش‌های دیگر می‌شود (حدود 65 درصد از تماس‌هایی که با پلیس گرفته می‌شود، ارتباطی به جرایم قانونی و کار پلیس ندارد). به همین دلیل، GovTech در حال کار روی سیستمی است که مردم بتوانند در چنین مواقعی فقط یک عکس از درخت بگیرند و آپلود کنند تا گزارش آنها به صورت خودکار به اداره مرتبط و مناسبی ارسال شود.
هدف اصلی این سرویس‌ها که فاز جدید شهرهای هوشمند را تشکیل می‌دهند این است که از تکنولوژی‌های موجود و زیرساخت‌هایی که شهردارهایی قبلاً ایجاد کرده اند به خوبی استفاده کنند.


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : استفاده ,سنگاپور ,مردم ,chan ,هوشمند ,اطلاعات ,گفته‌ی chan ,برود، لحظه‌ی ,لحظه‌ی سقوط ,شکست شماست ,مردم نسبت ,ساخت اپلیکیشن myresponder، ,دارد راهکارهای دیجیتالی ,تکنولوژی دیجیتال سنگاپور ,ارشد تکنولوژی دیجیتال
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

طرح وکتور گل پونه Cruz9zdj Diary salemziba19 Jacqueline خرید ملک در ترکیه وبلاگ شخصی محسن نجفی چشم ،گوش ، حلق و بینی (مراقبت و درمان)